Drony často ohrožují letadla, dopravci chtějí zpřísnit zákon

0
39
Po větší regulaci v rámci kontinentu aktuálně volá Evropská asociace letových posádek. Česká legislativa kolem bezpilotního létání patří mezi nejpokročilejší v Evropě i na světě.

 

Praha Bezpilotní létání je trendem posledních let. S rychlým nástupem na dálku řízených letadel se rychle upravovala i legislativa. Klasičtí piloti volají po větších regulacích především kvůli zvyšujícímu se množství kolizí dopravních letadel s modely nebo bezpilotními letouny.

Mnoho lidí stále netuší, že i létání s takzvaným dronem omezuje zákon. Střet dopravního letadla nebo člověka s několikakilovým bezpilotním letounem může skončit tragicky.

Před pár dny hlásila nebezpečné přiblížení dronu posádka letadla německé Lufthansy na lince mezi Mnichovem a Varšavou. Letadlo kvůli tomu muselo přerušit přistávání.

„V Česku evidujeme tři ohlášená sblížení dálkově řízených letadel s klasickými letadly, z toho se dvakrát jednalo o dopravní letadlo Airbus A320,“ řekl mluvčí Úřadu pro civilní letectví (ÚCL) Vítězslav Hezký. A podobné případy hlásí řada rozvinutých zemí.

Bezpečnost především

Podle Evropské asociace letových posádek (ECA) má přednost bezpečnost před právem na obsluhu bezpilotního letounu nebo modelu letadla, požaduje tak zpřísnění evropské legislativy o bezpilotním létání.

Problematické je například vymezení rozdílu mezi bezpilotním letadlem a modelem. „Základním rozlišujícím kritériem mezi bezpilotním letadlem a modelem je rekreační účel využití u modelu. Provozování modelu do hmotnosti 20 kg nevyžaduje ani evidenci. Na druhou stranu i po uživateli modelu je požadováno dodržování základních omezení létání,“ vysvětlil rozlišení v Česku Hezký.

To znamená, že modely nesmějí létat ve výšce nad 300 metrů, nesmějí do blízkosti obydlené zástavby nebo lidí, pilot na ně musí po celou dobu letu vidět a nesmějí blíže než pět a půl kilometru k letišti. Poslední omezení se však nevztahuje na modely lehčí než 0,91 kilogramu.

S letadlem lehčím než 20 kilogramů tak může létat takřka kdokoliv a je jen na něm, zda dodrží pravidla. Pokud ne a letadlo se podaří zadržet, jen obtížně se prokazuje, komu patří.

Piloti z ECA přitom upozorňují, že k tragickým událostem může vést i střet letadla s ptákem, který váží několik desítek gramů, natož pak s kilogramovým letadélkem. Jako možné řešení navrhují povinné vybavování modelů letadel a bezpilotních letounů automatickými návratovými systémy, které by přebraly řízení ve chvíli, kdy by nad dronem pilot ztratil kontrolu.

„Prohlášení ECA je nám známo. Jde o jeden z mnoha úhlů pohledu, jakkoli jistě významný a legitimní – např. výrobci a provozovatelé bezpilotních letadel ovšem naopak prosazují liberalizaci různých aspektů regulace,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy Zdeněk Neusar.

Nutná povolení

Právě přítomnost automatického návratového systému podle české legislativy z modelu učiní bezpilotní letoun, který smí do vzduchu pouze s povolením ÚCL. Stejně tak člověk potřebuje povolení pro komerční využití bezpilotního letadla, tedy pro případ, že ho chce využívat třeba k placenému nahrávání či focení.

O nutnosti povolení od ÚCL však řada pilotů neví. Za let bez povolení hrozí pokuta až 5 milionů korun. „Během roku 2014 se ÚCL zabýval osmačtyřiceti případy možného porušení leteckého zákona. V letošním roce se pak zatím jedná přibližně o 15 nových případů možného porušení,“ pokračoval Neusar.

V této souvislosti je potřeba doplnit, že se nejedná pouze o provoz bez patřičných povolení vydávaných ÚCL, ale také v rozporu s platnými provozními podmínkami či samotnými povoleními. V takovém případě hrozí viníkovi pokuta až milion korun.

Na špici v Evropě i ve světě

„Je vhodné uvést, že stávající česká regulace je v Evropě i ve světě považována celkově za relativně pokročilou a v jejím rámci již legálně funguje řada profesionálních provozovatelů bezpilotních letadel,“ dodal Hezký.

Problém je tak podle úřadů především v malé informovanosti provozovatelů bezpilotních letadel a modelů, ne ve špatné legislativě. Ta by se tak dle tuzemských úředníků do budoucna mohla spíše uvolnit.

„V Česku probíhá postupná modifikace a doplňování národního regulačního rámce především s ohledem na dosavadní zkušenosti s provozem bezpilotních systémů v ČR i v zahraničí. Nadto je aktuálně posuzován též záměr komplexní novely leteckého zákona v oblasti bezpilotních letadel,“ dodal Neusar.

zdroj zde: https://zpravy.aktualne.cz/domaci/problem-s-drony-neni-v-legislative-ale-v-jejich-pilotech/r~797c56c039eb11e5a705002590604f2e/

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.