Ze života pilotů dronů. Políbíte ženu a zaskočíte do války

0
39
Válku vnímají skrze obrazovku, zatímco sedí na základně na opačném konci světa. Práce je emočně náročná a Pentagon marně hledá nové adepty.

 

Washington – Říká se, že být „pilotem“ bezpilotního letounu je mimořádně vyčerpávající zaměstnání. Už samotný název zní jako protimluv a podle výpovědí těch, kteří ho zažili na vlastní kůži, jde o značně schizofrenní povolání.

„Normálně když jdete do války, jdete do místa dění,“ líčí bývalý pilot Bruce Black.

„Spíte každou noc ve stanu a do umývárny jdete půl míle. Ve světě Predatora (typ bezpilotního letounu – pozn. red.) jste v Las Vegas. Ráno vstanete, políbíte manželku na rozloučenou a zajedete na základnu. Když si ale vlezete do boxu, jste přímo tam – v dějišti. Jste ve válce. Je to neuvěřitelně podivné,“ svěřil se serveru The Daily Dot.

Piloti dronů válku vnímají jen přes obrazovku, jelikož sedí na základně na jiném kontinentu. Na stole káva a v ruce joystick, kterým mohou zabít vytipovaný cíl na v podstatě neomezenou vzdálenost.

„Ten pocit, když vidíte někoho zemřít“

„Znám ten pocit, který zažijete, když vidíte někoho zemřít. Slovo ´děsivý´ to málem ani nevyjádří,“ vypráví Heather Linebaughová s tím, že se v Afghánistánu sice nepohybovala přímo na zemi, ale konflikt skrz snímání dronu dlouhodobě pozorovala.

„Když jste tomu vystavováni pořád a pořád dokola, začne to být jako malé video, pevně usazené ve vaší hlavě, navždy se opakující, způsobující psychické bolesti a utrpení, které mnoho lidí snad nikdy neprožije,“ uvedla žena, která byla součástí programu operujícího s drony.

„Piloti dronů jsou oběťmi nejenom vtíravých vzpomínek na tuhle práci, kterou táhnou s sebou, ale i viny, že si jsou vždycky trochu nejistí tím, jak přesné bylo seřízení zbraní nebo identifikace nepřátelského jedince,“ svěřila se serveru The Guardian.

Pilotů dronů je vážný nedostatek

Než se Bruce Black stal pilotem dronu, létal – stejně jako mnozí další – v klasických vojenských letounech. Budoucnost moderního válčení ovšem řada vojenských taktiků a stratégů vidí právě v bezpilotních strojích. Pokud je tedy bude mít kdo ovládat.

Z příslušného amerického programu totiž piloti ročně odpadávají po desítkách až stovkách a Pentagon pro emočně vypjaté zaměstnání marně shání a cvičí nové adepty.

Nechybí ale jen piloti. K prasknutí jsou našponovaní i podpůrní pracovníci. Na ovládání dronu (například již zmíněného typu Predator) jsou potřeba zhruba tři desítky lidí, na zpracovávání dat pak dalších osmdesát.

Brandon Bryant pracoval jako operátor senzorů dronu a zpravidla sedával na sedačce vedle pilota. Zatímco pilot měl na starosti manévry, on fungoval jako oči stroje a ovládal zaměřovač. Při výstřelu naváděl raketu, zatímco pilot jejich Predatoru „mačkal spoušť“.

Bryant napočítal více než 1600 lidí, kteří byli zabiti během misí, jichž se sám zúčastnil. „Můžu vidět každičký pixel… stačí, když zavřu oči,“ cituje ho server gq.com. Dodnes si vybavuje i „svou“ první oběť.

Seděl tehdy v chladném temném boxu kdesi v nevadské poušti, cítil pot a kouř a skrz svoji konzoli pozoroval z výšky místo ve východním Afghánistánu. Zaměřil kamery dronu na dvojici, o níž věděl jen to, co má na sobě a že má zbraně. Bylo mu řečeno, že mají zemřít. Zacílil… Tři, dva, jedna. A o 12 000 kilometrů dál byli k smrti odsouzeni dva muži.

Když chladne krev…

„Kouř se rozplynul. Okolo kráteru ležely části dvou lidí. Byl tam muž, kterému chyběla pravá noha urvaná nad kolenem. Držel ji a válel se po okolí,“ popisuje Bryant.

Piloti a operátoři ozbrojených dronů mají podle některých názorů náročnější práci i právě proto, že po útoku mnohdy zůstávají na místě, aby se přesvědčili, že byl cíl zasažen. Zároveň tak zblízka vnímají, jakou zkázu vlastně způsobili.

„Krev stříká z nohy a padá na zem, je teplá. Ta krev je teplá. Ale když dopadne na zem, začne chladnout,“ pokračuje Bryant.

Záběry měl puštěné v infračerveném spektru. „Rychle se ochlazuje. Trvalo mu dlouho, než zemřel. Díval jsem se na něj. Díval jsem se na něj, dokud neměl stejnou barvu jako země, na které ležel.“

14 hodin denně, šest dní v týdnu

Americké letectvo vážnost psychických dopadů, jež řízení dronů pro jejich obsluhu představuje, nejspíš překvapilo. Nebylo na ni připraveno. Lidé pověření Pentagonem posléze publikovali závěry, že každý pátý pilot je „klinicky sklíčený“ a skoro třetina těchto pilotů prochází vyhořením, které je často následkem naprostého vyčerpání.

Podle tajemnice amerického letectva Deborah Lee Jamesové je tempo operací „neúprosné“.

Zatímco piloti klasických F-16 pracují okolo 250 hodin ročně, ti od dronů pilotováním stráví čtyřikrát více času. Často pracují 14 hodin denně šest dní v týdnu, cituje Lee Jamesovou server Foreign Policy.

Náčelník štábu amerického letectva generál Mark Welsh v lednu připustil, že ročně je potřeba vycvičit na 300 pilotů dronů, ve skutečnosti jich letectvo ale zvládne vytrénovat asi 180.

Mise v Iráku a Sýrii, vedené proti Islámskému státu, mají Spojené státy v tuto chvíli velký problém personálně vůbec naplnit.

Běžná „nuda“ a rutina

Každodenní náplní většiny pilotů dronů nicméně nejsou vzdušné nálety, ale monitorování situace a sbírání dat a informací.

„Získáte povědomí o jejich každodenním životě. Byl jsem na té samé směně celý měsíc, to pak vnímáte jejich zvyklosti. Například vím, že v pět hodin odpoledne půjde tenhle muž ven na záchod. Viděl jsem spoustu lidí chodit na záchod,“ vysvětluje další z pilotů dronů.

Záznamy se přeposílají buď zpátky do Washingtonu, nebo vojákům v poli. Právě k nim jsou drony často povolávány, aby na ně ze vzduchu dohlížely. Zároveň jim poskytují potřebné informace o situaci v širším okolí.

„Může to být opravdu nudné, alespoň mnohem nudnější než být uprostřed střelby,“ připouští Black s tím, že chápe, že pro vojáky na zemi má jeho práce neocenitelný přínos.

V současnosti mají Spojené státy necelou tisícovku aktivních pilotů dronů Predator a Reaper. Potřebují dalších 1200, připomíná server The NYTimes. USA na celém světě denně vykonávají více než šest desítek nepřetržitých hlídek.

Jejich vojenské využití přitom stále stoupá. Počty bojových leteckých hlídek prostřednictvím dronu od roku 2005 narostly o 1200 procent, podle zprávy Kongresu z roku 2012 je každé třetí vojáky používané letadlo právě dron.

zdroj zde: https://zpravy.aktualne.cz/zahranici/ze-zivota-pilotu-dronu-polibite-zenu-a-zaskocite-do-valky/r~063dcb62b69211e49f60002590604f2e/

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.